Först angående Larrys tragiska, fortfarande helt obegripliga bortgång. Har sedan jag skrev texten om mitt minne av Larry haft kontakt med en hel del folk i vallhundssverige, mycket beroende på den insamling vi startade. Som en parentes kan nämnas att det på kontot hittills kommit in 7.150:-.
Något som jag då inte skrev om, vet heller inte varför det inte slagit mig tidigare, är att Larry aldrig pratat skit om någon. Visst han var i mycket lite kontroversiell, älskade att debattera, jag är långt ifrån ensam om att tjaffsat med Larry genom åren.
Den gemensamma nämnaren för alla jag haft kontakt med är detta med att han aldrig pratade skit om tredje person. Har funderat mycket på det senaste tiden, tänkt igenom alla samtal och minnen, för mig precis som för de jag pratat med stämmer det. Det är stort, jävligt stort, skit är att det ska behövas en sådan här tragisk händelse för att inse det. Hur många vänner har vi/ni som aldrig pratar skit om andra?

————

En helt annan sak, tävlingarnas toalettbehov. Har inte helt fått grepp om bakgrunden men till tävlingar har det hyrts in Bajamajor, vissa har trott att det funnits ett generellt beslut om att det kan göras. Så är det självklart inte eftersom alla kostnader måste täckas av styrelsebeslut, alla kostnader måste förankras och beslutas inom styrelsen som gemensamt är ansvariga för ekonomin. Det är därför kassör aldrig väljs av årsmötet utan utses av styrelsen, styrelsen gemensamt ansvarar för ekonomin.
Veterinärkostnader har vi räknat noga på och lagt på startavgifterna, i den totala summan finns utrymme för alla tävlingskostnader, domare, avgifter till SVaK, intrång m.m. Men inte för de stora toalettkostnaderna.
Jag har lite svårt att se varför det har blivit ett så stort problem här i Skåne att man till varje tävling måste hyra in skithus. Tror jag varit hos alla klubbar i landet, sett många både bra och dåliga lösningar på problemet.
Större tävlingar är väl OK, men till alla?

bb111När kostnaden för att skita är den största på en tävling börjar man undra. Från tävling i år, Bajamajan 3.626:- (visst det var den dyraste i år), intrångsavgiften till mark- och djurägaren var 1.920:-. Räknar man tävlande och funktionärer så är det över 100:-/person för toalettbesök. Denna kostnad påverkar klubbens övriga verksamhet eftersom täckning saknas.
Visst, det var ett problem att med den tidigare toaletten få någon som ville ta hand om skitsäcken, var väl inte det trevligaste att ha i bilen på vägen hem. Vi är ju långt ifrån ensamma om problemet så jag har suttit och googlat på lösningar, Biobag (se länk) tycker jag verkar vara en smidig och vettig lösning, duger det till militären och NATO har jag svårt att se att det inte skulle duga på våra tävlingar. Stolen kostar under 700:-, 35 liters säckar 5:-/styck.
Inget tömmande bara att lägga säcken direkt på gödselhög eller liknande, är t.o.m. godkänd att kompostera i trädgård. Även om vi skulle betala djurägaren för att lägga det på dennes gödselhög blir kostnaden bara en bråkdel av dagens. Ett toatält får man för under 1000:-. Både tält och stol kan fällas ihop och tar då en minimal plats. Bajamajorna ska ju dessutom hämtas och lämnas, vilket är både tid och kostnad för någon.